Altijd het juiste zoekresultaat met behulp van Algolia

De belangrijkste functie van een zoekmachine is dat je de gebruiker zo snel mogelijk naar het meest relevante artikel brengt op basis van zijn/haar zoekopdracht. Dit doen we door de resultaten op relevantie te sorteren, waardoor de beste match bovenaan komt te staan. Om dit proces in de OVIS Support Desk optimaal te laten verlopen, maken we gebruik van de krachtige zoekfunctionaliteit van Algolia.
Relevantie draait om het vinden en rangschikken van zoekresultaten op een manier die aansluit bij de behoeften en verwachtingen van de gebruikers. Hierbij wordt een balans gezocht tussen het vinden van alle berichten die overeenkomen met een zoekopdracht en het zo rangschikken dat de belangrijkste resultaten bovenaan verschijnen. Wat als belangrijk wordt beschouwd, hangt af van de doelen van jouw organisatie en die van de gebruikers. Hoewel het essentieel is om alle passende resultaten te vinden, is een zoekresultaat niet relevant als de beste match niet bovenaan staat.
Om een zoekresultaat maximaal relevant te maken worden er drie stappen ondernomen:
Intelligent zoeken
Het is belangrijk dat een zoekopdracht eerst de juiste berichten vindt. Dit gebeurt door middel van een intelligent matching process dat rekening houdt met typefouten, het vinden van de gebruikte zoekwoorden in het bericht, de afstand tussen de gebruikte zoekwoorden, synoniemen voor de zoekwoorden en eigenschappen van de gebruikte taal (zoals het negeren van stopwoorden of het zoeken op meervoudsvormen).
Rangschikken
Het vinden van de juiste berichten is slechts een deel van het verhaal. Het vervolgens rangschikken van die berichten zorgt ervoor dat de berichten die het meest relevant zijn voor de zoekopdracht bovenaan verschijnen, terwijl minder relevante berichten verder onderaan de lijst worden weergegeven.
Rangschikken gebeurt op meerdere criteria:
- Tekstrelevantie
Tekstrelevantie gaat over hoe goed een bericht overeenkomt met de zoektermen. Berichten die beter overeenkomen, worden hoger gerangschikt. - Relevantie op maat
Als meerdere berichten dezelfde tekstrelevantie hebben, kun je met Algolia de volgorde van resultaten bepalen door middel van aangepaste criteria die passen bij jouw organisatie. Dit kan door bijvoorbeeld aan te geven dat de titel van het bericht belangrijker is dan de volledige inhoud en dus zwaarder weegt bij de sortering. Of door aan te geven dat veel-bezochte pagina’s belangrijker zijn dan pagina’s die minder bezocht worden (op basis van bijvoorbeeld Google Analytics-data).
AI voor de puntjes op i
Als laatste stap past Algolia AI toe om het resultaat nog verder te specificeren. Dit gaat door middel van Dynamic Re-Ranking of Personalization. Beide principes scherpen de rangschikking aan door de zoekopdrachten van gebruikers te analyseren en hiervan te leren.
Dynamic Re-Ranking houdt in dat berichten een hogere prioriteit kunnen krijgen op basis van voorgaande zoekresultaten (door vorige gebruikers). Als er bijvoorbeeld door gebruikers vaak een specifiek bericht geopend wordt bij een bepaalde zoekactie, dan zorgt Algolia ervoor dat dit bericht hoger in de ranking komt te staan.
Personalization houdt rekening met hoe de huidige gebruiker de website gebruikt. Dit doet hij door bijvoorbeeld tijdens een bezoek bij te houden wat voor zoekacties een gebruiker doet, welke artikelen hij opent en hoe hij filtert. Op basis hiervan wordt het algoritme aangepast zodat de gebruiker een resultaat krijgt wat specifiek voor hem/haar gemaakt is.
De combinatie van het intelligente matching process, de uitgebreide opties voor het rangschikken en de zelflerende AI functies maakt dat Algolia veruit de beste optie is voor krachtige zoekfunctionaliteit. En dat is de reden dat elke OVIS kennisbank of support omgeving is uitgerust met de Algolia zoekmachine.
Meer weten over deze functionaliteit en hoe we deze toepassen voor websites, kennisbanken en support omgevingen? Vraag een demo aan of bel 030 - 276 91 67 of 06 - 412 75 222
Gerelateerde artikelen
Loading...
Snel aan de slag met OVIS Support
Start nu je eigen Support Desk 🚀
Ja, ik wil meer weten!